Stopwoordjes, wat leuk!

2338069444_cc370310ac_z

Foto: Suelen Pessoa op Flickr

Op de middelbare school las je altijd voor de literatuurlijst, verplichte boeken waar Harry Potter niet tussen stond. Soms waren er verrassende boeken, maar soms waren er dingen die je als jonge lezer gewoon nogal irritant vond. Ik geloof dat het Familieziek van Adriaan van Dis was waarin de hoofdpersoon een stopwoordje had: Ja nee. Nooit zei hij gewoon ja, of gewoon nee. Maar stopwoordjes, die hebben we toch allemaal?

Waar het boek geheel over ging, zou ik niet meer weten. Maar als ik op deze leeftijd over een betekenis voor een “Ja nee” zou moeten nadenken, zou ik waarschijnlijk zeggen dat iemand slecht beslissingen kan nemen of onzeker is: nooit helemaal ja, nooit helemaal nee.

En anders: het is gewoon een stopwoordje. Denk er maar eens over na, waarschijnlijk ben jij ook schuldig aan een woord dat je heel vaak gebruikt. Soms merk je het niet eens, maar dit zijn de woorden waarvan ik wél weet dat ik ze heel vaak gebruik.

Leuk
“Leeeeeuk!” À la Ilse DeLange. Ik gebruik heel vaak het woord leuk voor iets dat tja.. gewoon leuk is.

Super
Als iets niet leuk is, dan is het wel super. Ik ben al wat geminderd in het gebruik van dit woord, met dank aan Engelse schrijvers op Twitter die je eerder great en awesome noemt dan super.

Ook
Mijn op en top stopwoordje is ook. Niet in het gewone leven, maar als ik aan het schrijven ben wel. Voor ik een paper of essay inlever, filter ik standaard op het woordje “ook” om de helft weg te halen.

Maar
“Maar” valt in dezelfde categorie als “ook” en is waarschijnlijk nog erger. Vermoedelijk zitten mijn recensies vol met “maar”s, aangezien ik vaak de goede en de slechte kanten van een boek met elkaar vergelijk. Ach, gelukkig heeft het dan wel functie.

Echt
Weet je hoeveel pagina’s ver ik kan zoeken als ik “echt” intik in de zoekbalk op mijn blog? Negen. En er zijn zo’n tien berichten per pagina. Uiteindelijk heeft mijn blog dus 84 berichten met het woord “echt” erin. .. Nu 85.

Wat superleuk om mijn stopwoordjes met jullie te delen. Maar ik ben vast echt niet de enige. Heb jij ook stopwoordjes die je altijd gebruikt?*

*Ja nee, al die stopwoordjes gebruiken in één zin, dat doen we toch maar niet meer.

10 thoughts on “Stopwoordjes, wat leuk!

  1. Ik zeg veel te vaak ‘sorry’.. Echt te vaak en eigenlijk mag dat wel minder, maar het is best lastig om er vanaf te komen! En volgens mij gebruik ik op twitter en tumblr wel vaak woorden als ‘cute’ en ‘awesome’ :p

    Like

    • Terwijl je toch volgens mij echt niet zoveel fout doet! ❤ Awesome gebruik ik ook wel veel, maar dat is gewoon een awesome woord natuurlijk 😉 Dankjewel voor je reactie, wat was je snel!

      Like

    • Haha, dat zal best wel eens kunnen! Smileys zijn ook leuk 🙂 Bij MSN kon je altijd zelf een smiley een naam geven, dus soms gebruik ik nog de naam van die smiley met mensen die ‘m ook gebruikten.

      Like

  2. Ik verontschuldig me regelmatig – dus sorry zal vaak voorkomen. Een tijdje terug viel het me op dat er heel veel mensen zijn die ‘ja nee’ of ‘nee ja’ zeggen in plaats van één van beide te kiezen. Héél veel mensen. Je moet er maar eens op letten. Zelf doe ik het blijkbaar ook vrij vaak.

    Like

  3. Ik gebruik heel vaak maar. En super ook, vooral als ik schrijf. Ik moet daar echt op letten bij het schrijven op mijn blog anders staat er echt in elke zin super als ik ergens enthousiast over ben.

    Like

    • Zoals je al ziet in mijn post, is dat voor mij heel herkenbaar! Maar gebruik ik ook te vaak. Haha, lastig is dat, dan moet je eigenlijk achteraf op het woord ‘super’ filteren en vervangen door een woord met soortgelijke betekenis. Dankjewel voor je reactie!

      Like

  4. Ik roep de laatste tijd vaak ‘yolo’ bij basale dingen, zoals op ‘verzenden’ klikken bij een mail, maar dat is (hopelijk) tijdelijk 😉 Dat ‘leuk’ (of erger: ‘leukleuk’) herken ik ook wel. De riedel ‘nou nou, he he, poe poe’ slinger ik er ook wel een paar keer per week doorheen.

    Like

    • You only live once, dus dan is nu de tijd om het te gebruiken 😉 Ik hoorde dat eerst best veel, maar tegenwoordig is het minder, ik denk dat ‘yolo’ niet overal even populair meer is. Al klinkt het nog steeds leuk om te gebruiken.

      Like

Plaats een reactie