Recensie: De Elite – Kiera Cass

De Elite – Kiera Cass
Originele titel: The Elite
Uitgeverij: Unieboek Het Spectrum

Uitgave: augustus 2014
ISBN: 9789000338368
Prijs paperback: €15,00
Prijs ebook: €9,99
De selectie begon met 35 meisjes. Nu is de groep geslonken tot de elite. De strijd om Maxons hart wordt steeds meedogenlozer. Hoe dichter America bij de kroon komt, hoe meer ze twijfelt over de liefde. Elk moment met Maxon is als een sprookje. Maar zodra ze haar eerste liefde Aspen ziet, wordt ze overspoeld door herinneringen en hun mooie plannen samen.

Terwijl America wordt verscheurd tussen haar twee toekomsten, weet de rest van de elite precies wat ze wil. America’s kans om te kiezen dreigt door haar vingers te glippen.

Zijn driehoeksverhoudingen cliché? Misschien, maar ik heb me er geen moment aan gestoord in De Selectie serie van Kiera Cass. Waar ik bij het eerste boek nog een duidelijke favoriet had, heeft ze me in het tweede boek toch weten om te praten.

Nu ben je natuurlijk benieuwd welk personage nu mijn voorkeur heeft: Maxon. De meningen van fans lopen behoorlijk uiteen, maar in het eerste boek bleef hij voor mij meer gewoon “leuk”. Interessant, zo’n prins, maar net als America voelde ik toch veel meer voor haar jeugdliefde Aspen.

In De Elite vind ik Maxon sympathieker geworden. Maxon en Aspen hebben ook meer een gelijke rol gekregen, waar we eerst niet zo heel veel wisten over de prins, leren we hem – net als America – stukje bij beetje steeds beter kennen. Juist daarom begint America te twijfelen en haar gevoelens zijn zo goed beschreven, dat je zelf ook gaat twijfelen. Er zijn wel eens van die boeken waarvan je denkt “make up your mind!” maar zelfs ik wist het niet helemaal meer tijdens het lezen De Elite.

Mijn geduld na het eerste boek is beloond, want naast de romantische verhaallijn worden de geschiedenis van Illea en de rebellen verder uitgewerkt. De aanvallen op het paleis zorgen voor een spannende ondertoon in het verhaal. Het draait niet meer alleen om het vinden van een nieuwe echtgenote, de volgende prinses, maar het draait tevens om het tevreden stellen van het volk. Steeds meer wordt duidelijk dat De Selectie niet zomaar een wedstrijd is: er valt niet alleen voor de meisjes veel te verliezen.

Het afvallen van een van de meisjes in de race gebeurt in dit boek op een heel verrassende manier. Ik zal nog niks verklappen, maar de gebeurtenissen rondom Halloween in het boek had ik totaal niet aan zien komen, ik was nogal geschokt.

In het begin vond ik de selectie zelf wat langzaam gaan en mochten er van mij wel wat meer deelneemsters naar huis. Waarschijnlijk komt het door het grote aantal meisjes dat in het eerste boek afviel, dat nu de vaart soms mist. Maar de bovenstaande Halloween-gebeurtenis en een bekentenis over Maxon’s vader weten er uiteindelijk spanning in te brengen, en maken zo De Elite tot een heel goed tweede deel.

4 thoughts on “Recensie: De Elite – Kiera Cass

Plaats een reactie