Recensie: Showstopper – Hayley Barker

Uitgeverij: Uitgeverij De Fontein

Uitgave: februari 2018
ISBN: 9789026143809

Prijs paperback: €17,99
Prijs ebook: €4,99
Showstopper van Hayley Barker is deel 1 in een spannend YA-tweeluik voor de fans van De Hongerspelen. Superspannende young adult voor 13 jaar en ouder.
Hoshiko is de sterattractie van het gevaarlijkste circus van Engeland, waar kinderen van immigranten moeten optreden met gevaar voor eigen leven. De heersende, autochtone elite is dol op de show. Hoe gruwelijker, hoe beter. Wanneer Ben, zoon van een machtig minister, voor het eerst de show bezoekt, wordt hij op slag verliefd op Hoshiko. Maar terwijl zij adembenemende kunsten op het hoge koord vertoont, wachten onder haar hongerige leeuwen.
Kan Ben haar helpen ontsnappen uit deze gevangenis? En heeft hij de moed het systeem aan te klagen dat zijn moeder als minister in stand houdt?

Bij een circus denk je aan een fantastisch spektakel, toch? Niet in Showstopper, waar in een toekomstwereld minderheden hun leven moeten wagen – en soms zelfs geven – voor het vermaak van de overheersende ‘zuivere’ burgers.

Hayley Barker schreef haar debuut Showstopper vanwege de groeiende vijandigheid en het toenemende geweld tegen minderheden in Engeland. In het verhaal schetst ze een wereld ongeveer 100 jaar na de onze, waarin twee groepen zijn ontstaan: de Zuiveren en de Droesems. De Droesems worden onderdrukt; de Zuiveren behandelen ze alsof ze een besmettelijke ziekte hebben en niet meer zijn dan circusdieren.

De dingen die de Droesems overkomen zijn vreselijk en het zet je aan het denken over hoe in de huidige wereld er mensen zijn die elkaar als grof vuil behandelen vanwege een andere afkomst of status. Nu hoop ik dat we in Nederland nooit in de buurt zullen komen van zo’n soort maatschappij, want ik vond dat er echt horrormomenten in het boek zaten.

Hunger Games horror

Dat maakt het ook wel weer enorm spannend. Showstopper is volgens de uitgeverij een aanrader voor fans van The Hunger Games en ik zie de gelijkenis wel. Naast de hele scheiding in bevolkingsgroepen tussen een lagere rang en een hogere rang die zichzelf verheerlijkt, zit er enorm veel actie in. En ja, gruwelijke doden. Ik zal niet teveel spoilers geven, maar er was een fragment dat iets met zombies te maken had waar ik echt de rillingen van kreeg. In dat opzicht heeft Hayley Barker absoluut een horrorwaardig boek weten neer te zetten.

Dat horrorgehalte is gelukkig niet te hoog, het blijft namelijk een Young Adult, dus het moet niet te eng worden. Er is nog genoeg ruimte over voor ontwikkelingen van de personages en verhaallijnen van andere Droesems in het circus. Ik ben echt dol geworden op de kleine Greta, een meisje dat door hoofdpersoon Hoshiko onder haar hoede wordt genomen. Ook om Amina, die de dokter in het circus is, ga je absoluut geven.

Inlevingsvermogen

Wat de hoofdpersonages betreft is Hoshi ondanks haar koppigheid de persoon in wie ik me het beste kon inleven. Het andere hoofdpersonage, Ben, miste naar mijn mening wat persoonlijkheid. Het is natuurlijk wel opvallend dat hij anders is dan de anderen Zuiveren, dat hij wel om de Droesems gaat geven en Hoshi wil helpen, maar ik vond hem nooit echt zeker van zichzelf. Hij was vooral vertwijfeld door wat hij meemaakte en hoe zijn wereld in de war werd geschopt, maar naar zijn eigen mening vond ik hem teveel zoekende. Ook wordt in het boek duidelijk dat er ooit een ontvoeringspoging is gedaan, maar Ben zelf lijkt daar niet enorm door aangedaan, terwijl het hem juist een complexere persoonlijkheid had kunnen geven.

De wisselwerking tussen Ben en Hoshiko vond ik wel sterk neergezet. Door telkens van perspectief te wisselen, kreeg je precies mee wat de reactie van de één op de ander was. Daardoor werd tevens de aantrekkingskracht zichtbaar; het was een soort haat-liefde, waarbij Hoshi Ben het liefst zag verdwijnen, maar hem toch niet uit haar hoofd kreeg. De snelle wisselingen zorgden er ook voor dat er vaart in het verhaal bleef en ik daardoor maar door bleef lezen. Ik las Showstopper als treinboek voor onderweg, maar betrapte mezelf erop dat ik regelmatig toch thuis een reeks hoofstukken weg zat te lezen.

Spannende circusthriller

Het circus lijkt tegenwoordig populairder te worden in boeken en films, maar voor de grimmige sfeer van dit boek vond ik het heel goed passen. Spreekstalmeester Silvio was een echte creep en dat kwam in het circus veel beter over dan wanneer hij gewoon een of andere handhaver in een futuristische stad was geweest. Daarnaast zorgt zo’n specifieke setting ervoor dat je je alles kunt voorstellen en ik ook zo een film voor me zou kunnen zien.

Showstopper is een echte page-turner die je regelmatig naar adem laat happen. Ik las het boek onderweg, maar mijn treinreizen waren veel te kort; ik moest weten hoe het verder zou gaan! Hoewel ik me niet in alle personages kon vinden, ben ik wel echt aan Hoshiko en Greta gehecht geraakt. Gelukkig komt er nog een vervolg in dit tweeluik van Hayley Barker. Ik kan absoluut niet wachten, een aanrader!

Bedankt Uitgeverij De Fontein voor het ebook als recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke mening!

One thought on “Recensie: Showstopper – Hayley Barker

1. Pingback: Book Haul: februari t/m mei 2018 | Boek & Leven