Recensie: Hittegolf – Suzanne Vermeer

Originele titel: Hittegolf
Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers

Uitgave: april 2016
ISBN: 9789400507135
Prijs paperback: €15,00
Prijs ebook: €9,99
Het is hartje zomer in de Algarve en een hittegolf houdt de gemoederen van de lokale bevolking en de Nederlanders die er zijn neergestreken, flink bezig. Maar Anoek Huizing en haar Portugese vriendin Cesária zijn, net als hun vrienden, meer geïnteresseerd in de Hollywoodfilm die op dat moment in de regio wordt opgenomen. De knappe Amerikaanse hoofdrolspeler Robert Stevenson en zijn tegenspeelster, de Nederlandse Emma DeWitt, zijn het onderwerp van gesprek.
De mooie zomer wordt echter wreed verstoord door de vondst van een lichaam aan de voet van ‘Het einde van de wereld’, een klif op het uiterste puntje van de Algarve. Uit de autopsie blijkt dat het om een niet-natuurlijke dood gaat. Inspecteur Gabriela Carvalho krijgt de zaak toegewezen en het duurt niet lang voordat zij een aantal verdachten op het oog heeft. Maar alles komt op zijn kop te staan wanneer een van de verdachten meer blijkt af te weten van een andere, veel oudere zaak: de verdwijning van een meisje, zeven jaar geleden…

Er gaat geen zomer voorbij zonder een nieuw boek van Suzanne Vermeer. Het zijn een soort thrillerreisgidsen voor de vakantie. Elke keer weet Suzanne Vermeer weer een zomerse plaats uit te zoeken waar je zo naar toe zou willen gaan, maar waarvan je hoopt dat je nooit in dezelfde situaties als de hoofdpersoon terecht komt. Ditmaal is het toneel het warme Algarve in Portugal.

In Hittegolf wordt de 17-jarige Cesária in eerste instantie niet meteen gemist als ze na een avondje uit vroeg naar huis gaat en sindsdien niks meer van haar laat horen. De volgende dag wordt er een lichaam gevonden aan de klif ‘Het einde van de wereld’. De acteurs van de Hollywoodfilm Let Me Love You worden opgeschrikt door het nieuws over hun nieuwste actrice die tussen het water en de rotsen aan de grond van de klif is gevonden.

Het Portugese meisje blijkt geen natuurlijke dood te zijn gestorven. Inspecteur Gabriela Carvalho begint een moordonderzoek. Maar wie is er verdacht? De jaloerse ex-vriend Ricardo, een Nederlandse jongen genaamd Mees die op de filmset werkt, de knappe acteur Robert Stevenson of toch kluizenaar Sven die door roddelaars Pedo-Sven wordt genoemd?

Twee kanten, meerdere verdachten
Terwijl inspecteur Gabriela het spoor volgt naar de dader, komt ze op een oud spoor dat haar persoonlijk raakt. Zo worden in het boek twee verhaallijnen met elkaar verheven. Hittegolf bestaat daarom uit twee ongeveer even dikke delen, het eerste over Andrea en Cesária, het tweede over Gabriela en Andrea. Beide delen zijn in dezelfde stijl geschreven: niet al te moeilijk en daarom lekker weg te lezen.

Zoals je kunt verwachten bij een bloedstollende thriller nemen we in het eerste hoofdstuk al afscheid van een personage. Wie dit uiteindelijk was, weet ik niet helemaal zeker, maar het heeft absoluut te maken met de hittegolf die de autoriteiten van Algarve bezig houdt. Het gebied wordt namelijk geteisterd door grote branden. En dus beginnen we met een brand die je meteen het verhaal in trekt.

Geen thriller zonder een lijk
Deel één over Anouk en Cesária begint eigenlijk vrij rustig, want ik moet toegeven: ik zat al te wachten op een moment dat er een lijk op zou duiken. Best gek eigenlijk, aangezien ik het normaal eerder bij romantische verhalen houd in plaats van ‘enge’ thrillers, maar er is altijd tijd voor iets nieuws. In plaats een lijk in het eerste deel loopt de spanning hoog op door (foute) beslissingen die Cesária neemt door met de verkeerde mensen in zee te gaan. Je leeft enorm met het 17-jarige meisje mee, maar wil tegelijkertijd absoluut weten hoe het voor haar verdergaat en hoe – en óf – ze weer uit de problemen kan komen.

Over dat lijk werd ik zoals je al in de boekbeschrijving al kunt lezen niet teleurgesteld. In het tweede deel volgen we à la Cold Case inspecteur Gabriela in het politieonderzoek. Er duiken geheimen op die een verband met elkaar hebben, maar dat verband wordt niet meteen prijsgegeven. Suzanne Vermeer zorgt dat je moet puzzelen en dat je wíl puzzelen, want het wordt steeds heter als inspecteur Gabriela dichterbij de dader lijkt te komen en tegelijkertijd zelf een dubbele agenda verborgen moet houden.

(Ont)spanning
Het eerste deel geeft je dat vakantiegevoel maar met een spannend randje en in het tweede deel zit je helemaal op het puntje van je strandstoel. Het einde is namelijk niet zo één twee drie te voorspellen, terwijl als je terugkijkt je uiteindelijk alle aanwijzingen aan elkaar kunt linken. Het is soms even meeschrijven met inspecteur Gabriela, want met veel verschillende personages haalde ik af en toe vooral de drie mannen door elkaar. De proloog kan ik zoals eerder gezegd ook nog niet echt plaatsen – leg het me gerust uit als ik eroverheen heb gelezen – maar het einde is in ieder geval waar je op hoopt zonder het te verwachten. En dat is nu een fijne thriller.

Met Hittegolf wordt er een mijlpaal bereikt van tien jaar aan Suzanne Vermeer thrillers. De oorspronkelijke auteur die jarenlang onder het pseudoniem schreef, Paul Goeken, overleed in 2011, maar zijn stijl en ideeën zijn niet verloren vergaan. Het is weer en nog steeds een echte Suzanne Vermeer: een spannende geheimzinnige thriller die zo toegankelijk is dat het de perfecte zomerse vakantieliteratuur vormt.

Bedankt A.W. Bruna voor het opsturen van een recensie-exemplaar!

5 thoughts on “Recensie: Hittegolf – Suzanne Vermeer

1. Ik wil op vakantie en dit boek moet met me mee 😀 ik heb overigens echt heel lang gedacht dat Suzanne Vermeer de echte naam van een (vrouwelijke) schrijfster, toevallig dat ik een paar weken terug las dat dat dus niet zo was..

Like

2. Ha, ook iemand die de proloog niet kan plaatsen. Hoopte meer te vinden op internet. Het enige dat ik kan bedenken is dat Anoek ‘vertelt’ dat ze droomt over brand en dat het haar angst is er door overvallen te worden….
    Iemand een verklaring?!

Like

• Hm, een droom zou wel een goede zijn. Ik dacht ook nog dat het misschien gewoon een soort schets voor de setting van het verhaal was, omdat Algarve geteisterd wordt door grote branden. Dat het een willekeurige vrouw was die wakker wordt en dan die brand ziet. Maar het blijft toch wel gek dat ze niet terugkeert, ik zat eigenlijk te wachten tot dat moment ergens in het boek voorbij zou komen met één van de hoofdpersonen.

Like