Hoe boeken in toerisme en natuur veranderden

Foto: Voor een van mijn artikelen schreef ik over de carnavalsoptocht in Achterveld.

Voor mijn opleiding mag ik met andere studenten schrijven voor NieuwsVallei.nl, een journalistiek nieuwsplatform voor de Vallei. Voor wie de Vallei niet kent, de website heeft een handig kaartje met het gebied (zelf wist ik in de tweede week ook eindelijk welke plaatsen er wel en niet bij hoorden). Het leuke van dit initiatief was, dat we zelf ons redactieonderwerp mochten kiezen. “Boeken, boeken, ik wil iets met boeken!” riep een klein stemmetje in m’n hoofd.

En daar was het, het prachtige onderwerp op de lijst: Cultuur. De beschrijving daarbij luidde: concerten, exposities, films (ook recensies) etc. RECENSIES! Even verkeerde ik in een gelukkige shock, maar daarna kwamen we in actie. Onze vierkoppige redactie stelde een top 5 samen, die we binnen een uur terugstuurden. Want, stond er, wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Helaas..
Ik denk dat we niet als eerste kwamen. Van onze top 5 kregen we nummer 4. Wie denkt dat iemand nooit verder kijkt dan nummer 3 in een top heeft het mis. De prachtige kans om recensies te schrijven voor NieuwsVallei veranderde in redactie Recreatie & Toerisme. Later kregen we nog als verrassing redactie Natuur erbij, omdat het onderwerp nog over was en wel bij ons paste. Tja, boeken zijn gemaakt van bomen, maar dichterbij dan dat zou ik niet meer komen.

Toch raakte ik na de korte teleurstelling gewend aan onze redactie. Ik weet elke week weer een artikel op de site te krijgen, dus zo erg zijn toerisme, recreatie en natuur niet meer. Soms is het wel lastig om een nieuwsonderwerp te vinden. Ik heb gemerkt dat je in eigen niche nooit om onderwerpen verlegen zit. Je bent altijd op de hoogte van het nieuws dat je interesseert. Schrijf je over iets waar je normaal nooit naar kijkt, dan is het lastiger. Je komt iets tegen wat je nog niet wist en dan zie je de datum: twee weken geleden.

Ik ga erop uit voor recreatie-events of hang aan de telefoon met een boswachter

Helemaal in het begin was het dus even zoeken, ik kwam eerder de dag voordat ik iets moest schrijven op gebeurtenissen die net waren gebeurd, zodat het nieuws nog “vers” was, maar de deadline ook heel dichtbij. Nu ga ik erop uit voor recreatie-events of hang ik aan de telefoon met een boswachter. Het “Oh wat ben je snel joh!”-appje van mijn eindredactrice voor mijn vorige artikel maakte me wel tevreden.

Trots
Het is niet mijn droomonderwerp, maar het is leuk om mijn eigen artikelen op de website te zien staan en te bedenken dat andere mensen het lezen. Ik ben nog geen expert in toerisme en recreatie of een natuurdeskundige geworden, maar dat hoeft ook niet. Een journalist weet van alles een beetje, toch? Dus dat beetje dat ik weet is genoeg voor mijn redactie en als de gelegenheid zich ooit wel voordoet, weet ik nog steeds heel veel over boeken.

One thought on “Hoe boeken in toerisme en natuur veranderden

Geef een reactie

